Omschrijving
Het Sprookjesbos begeleidt kinderen binnen de Kinderopvanggroepen in verticale groepen. Een verticale groep is een groep waarin kinderen van 0-4 jaar bij elkaar spelen, ontdekken en zich ontwikkelen. Op de peuterarrangementen werken we met horizontale groepen. Een horizontale groep is een groep waarin kinderen van 2,5-4 jaar bij elkaar spelen, ontdekken en zich ontwikkelen.
Uniek:
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen wijze en heeft behoeften passend bij de persoonlijkheid van het kind. De medewerkers begeleiden en ondersteunen de kinderen in dit proces. Dat gebeurt door de kinderen goed te observeren. Op deze wijze leren ze het kind heel goed kennen en worden de benadering van het kind, de omgeving en de activiteiten hierop passend afgestemd. Bijvoorbeeld bij een kind dat meer moeite heeft om te wennen, wordt extra geïnvesteerd in het bieden van een veilig gevoel en het afscheidsproces met ouders.
Welbevinden kinderen:
Wij bieden kinderen een veilige en gezellige omgeving waarin ze zichzelf kunnen en mogen zijn. Vanuit deze veilige omgeving kan een kind op ontdekkingstocht gaan en nieuwe dingen ontdekken om zichzelf verder te kunnen ontwikkelen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en door het bieden van een uitdagende omgeving, met daarin adequate begeleiding, wordt dit optimaal gestimuleerd.
Sociale omgang:
We ondersteunen en begeleiden de kinderen in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dat betekent dat we kinderen constant begeleiden en ondersteunen in het proces om elkaar te leren respecteren, te leren samenspelen/werken en opkomen voor jezelf.
Zelfstandigheid:
We ondersteunen en begeleiden kinderen op hun weg om uit te groeien tot een zelfstandig volwassene. Dat betekent dat we afhankelijk van de leeftijd en het kind zelf kijken naar welke verantwoordelijkheden een kind aankan.
Ontwikkelen:
Het Jonge kind ontwikkelt zich op jonge leeftijd in een heel rap tempo. Sterker nog, een kind ontwikkelt zich in de eerste 6 jaren van zijn leven meer dan in de andere kinderjaren. Een effectieve manier om kinderen te ondersteunen in het opslaan, verwerken en zelf leren gebruiken van allerlei informatie is het stimuleren van de zintuigen en het herhalen.
Zintuigen:
Een voorbeeld is het spelen met blokken. Het gaat er niet om of het kind een mooi huis kan bouwen, maar wat er allemaal gebeurt met het kind tot dat er een creatie is: het ervaren van de vorm, kleur en textuur van een blok. En welke blokken blijven wel op elkaar staan